کد خبر 160357
۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۳

عبور از تحریم ها با تولید داخلی بیش از پنج هزار قطعه در نیروگاه نکا

عبور از تحریم ها با تولید داخلی بیش از پنج هزار قطعه در نیروگاه نکا

نیروگاه شهید سلیمی نکا به برکت انقلاب و در سایه حمایت های دولتمردان و بویژه دولت مردمی سیزدهم و تلاش و پشتکار کارکنان و متخصصان داخلی با تولید و بومی سازی پنج هزار و 195 قطعه در داخل به خودکفایی رسیده است.

به گزارش گروه اقتصادی حیات، به نقل از ایرنا، نیروگاه ‌شهید سلیمی ‌نکا، یکی‌ از مهمترین‌ سرمایه‌های‌ ملی‌ و از بزرگترین‌ نیروگاه های‌ کشور است، این نیروگاه متشکل‌ از دو بخش‌ مستقل‌ بخاری‌ و سیکل‌ ترکیبی است که در 25 کیلومتری‌ شمال‌ شهرستان ‌نکا واقع شده است.

این نیروگاه که در جریان جنگ تحمیلی دچار خسارت فراوانی شده بود به برکت انقلاب و پشتکار متخصصان داخلی، علاوه بر خودکفایی در تولید محصولات مشابه خارجی در داخل و بومی سازی آن، به صادرات قطعات نیز رسیده است که اکنون نیز مشتریان زیادی نیز دارد.
قدرت‌ نامی‌ این‌ نیروگاه ‌2 هزار و 214 مگاوات‌ است که‌ از چهار واحد بخاری هر یک با قدرت نامی 440 مگاوات، یک بلوک سیکل¬ترکیبی شامل دو واحد گازی هریک با قدرت نامی 137.6 مگاوات و یک واحد بخاری با قدرت نامی 160 مگاوات و همچنین 2 واحد توربین انبساطی با قدرت نامی هرکدام 9.4 مگاوات تشکیل شده است.
40 سال فعالیت پر افتخار و استوار در شبکه تولید برق کشور
حاصل دستاوردهای نظام اسلامی و همچنین تلاش شبانه روزی مدیران و کارشناسان در طول چهار دهه گذشته از زمان فعالیت نیروگاه شهید سلیمی نکا، اکنون این واحد نیروگاهی را در مسیر رشد و توسعه بیش از پیش قرار داده است که نتیجه آن فعالیت پرافتخار و استوار در شبکه تولید برق کشور بدون کوچکترین کاهش میزان تولید است.
واحدهای بخار، سیکل ترکیبی، توربین انبساطی، سوخت، آب و پست فشار قوی از مشخصات فنی نیروگاه شهید سلیمی نکا است. سوخت اصلی‌ این نیروگاه‌ گاز طبیعی‌ است و در مواقع خاص، از مازوت‌ به عنوان‌ سوخت‌ دوم در واحدهای‌ بخار استفاده‌ می‌شود.
آب‌ مصرفی‌ این نیروگاه‌ نیز بوسیله‌ سه‌ حلقه‌ چاه‌ که‌ در شهر نکا و اطراف‌ ایستگاه‌ تخلیه‌ سوخت‌ نکا قرار دارند تامین‌ و به وسیله‌ دو خط‌ لوله‌ به‌ نیروگاه‌ منتقل‌ می‌شود. پست‌ 400 کیلوولتی‌ نیروگاه ‌شهید سلیمی‌ دارای‌ 2 باس‌ 400 کیلوولتی و دوباس‌ 230 کیلو ولتی و 2 ترانس کاهنده¬ 400 به 230 کیلو ولت هر یک به ظرفیت 400 مگاولت آمپر و 2راکتور به ظرفیت50 مگاوات است و در سال 58 به‌ شبکه‌ سراسری‌ متصل‌ شد.
همزمان با آغاز جنگ تحمیلی، نیروگاه شهید سلیمی نکا از بمباران هوایی رژیم بعث عراق نیز در امان نماند و نیروهای عراقی با بمباران هوایی، بخش زیادی از این نیروگاه را به ویرانه ای تبدیل کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان وقت، بازسازی این واحد نیروگاهی کاری غیرممکن و بسیار پر هزینه خواهد بود. درجریان حمله هوایی رژیم بعث عراق به نیروگاه شهید سلیمی نکا در سال 67، 25 نفر از کارکنان و کارشناسان زحمتکش این واحد نیروگاهی شهید و 93 نفر نیز به درجه رفیع جانباز نائل آمدند.
در آستانه چهل و چهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نکا در تشریح دستاوردهای بزرگ انقلاب سلامی در این واحد نیروگاهی گفت که نیروگاه شهید سلیمی نکا در طول سال های 65 تا 67 سه بار مورد شدیدترین حمله‌های هوایی دشمن قرار گرفت که علاوه بر تقدیم تعدادی شهید و جانباز، خسارات فراوانی نیز به تجهیزات این نیروگاه وارد شد که در طول مدت بازسازی، درحدود 18.5 میلیارد کیلووات ساعت با عدم تولید مواجه بوده است.

حسینعلی تازیکی اظهار داشت: پس از بمباران هوایی رژیم بعث عراق، نیروگاه شهید سلیمی نکا در سایه حمایت های نظام جمهوری اسلامی و تلاش شبانه روزی کارگران و کارشناسان متخصص به سرعت در مسیر بازسازی و نوسازی قرار گرفت و اکنون علاوه بر تولید بسیاری از انواع قطعات در داخل و بومی سازی آن که افتخار بزرگی را در تاریخ انقلاب، این مرز و بوم و استان مازندران رقم زد ،حتی زمینه صادرات آن نیز به خارج از کشور فراهم شده است.
وی خاطرنشان کرد: بخش‌های صدمه دیده این نیروگاه با استفاده از توان و ظرفیت داخلی توسط کارکنان متعهد و پیمانکاران داخلی بصورت شبانه‌روزی بازسازی و واحدها وارد مدار تولید قرار گرفتند.
شروع بازسازی نیروگاه نکا با نصب واحدهای گازی و احداث سیکل ترکیبی
مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نکا ادامه داد: تجهیزات مورد نیاز واحدهای‌ گازی‌ این نیروگاه پس از خرید از شرکت زیمنس آلمان، در سال 67 توسط کارشناسان شرکت‌ قدس‌ نیـرو نصب شد و نخستین واحد آن‌ نیز دو سال بعد یعنی در سال 69 و واحد بعدی‌ آن نیز تنها به فاصله سه ماه بعد یعنی در اوایل آبانماه 69 وارد مدار شدند. باتوجه به راندمان بالای سیکل ترکیبـی، عملیات مربوط به تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی که از سال 82 آغاز شده بود در تابستان 85 به اتمام رسید. همچنین عملیات نصب دو واحد توربین انبساطی نیز در همین سال پایان یافت.
تازیکی، میزان برق مصرفی در مازندران را یکهزار و 900 مگاوات اعلام کرد و گفت که این میزان در تابستان با ورود مسافر و گردشگر به سه برابر افزایش می یابد و طرح توسعه نیروگاه نکا نیز با هدف تامین در شبکه توزیع سراسری اجرا شد.
وی میزان اعتبار هزینه شده برای احداث و نصب دو واحد گازی در نیروگاه برق نکا را یکهزار و 500 میلیارد تومان و میزان برق تولیدی در این واحد را نیز 324 مگاوات اعلام کرد و افزود: در واحد سیکل ترکیبی نیز با صرف سه هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار500 مگاوات برق تولید و وارد مدار می شود.
خودکفایی در تولید قطعات مشابه خارجی و صادرات آن دستاورد بزرگ انقلاب
وی افزود: موانع ناشی از تحریم‌های ظالمانه علیه ایران طی سال‌های اخیر هرچند که مشکلات را به همراه داشت اما در موارد متعدد نیز باعث شد تا در سایه تلاش و پشتکار متخصصان داخلی و ایمان به خودباوری به موفقیت‌ های بزرگی نیز دست یابیم و موید این مطلب مهم و اساسی نیز در نیروگاه شهید سلیمی نکا قابل مشاهده است. جایی که حدود یک دهه است از حضور مهندسان خارجی برای اقدامات مربوط به نگهداری و همچنین خرید تجهیزات و قطعات خارجی بی‌نیاز شده است.
وی گفت: خودکفایی و رشد شاخص های اقتصادی کشور در گرو خودباوری، اتکا به توانمندی‌های داخلی و حمایت از کار، نیرو و سرمایه داخلی، به ویژه تولیدکنندگان قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنایع است و در همین راستا نیز شرکت تولید برق نکا در راستای تحقق این هدف و تامین تجهیزات و قطعات مورد نیاز خود و همچنین حمایت از شرکت‌های سازنده قطعات داخلی، در سال 90 نسبت به ارتقای کمیته ساخت داخل شرکت به اداره ساخت داخل اقدام کرد.
به گفته تازیکی، در طی سال های گذشته و به علت وابستگی به غرب، تمام قطعات نیروگاهی از خارج تامین می شد و حتی واشر بین دو فلاش از آلمان خریداری و وارد کشور می شد،اما به برکت انقلاب اسلامی، پیگیری های این شرکت و تلاش و پشتکار متخصصان و تولیدکنندگان داخلی و بهره گیری از توانمندی‌های آنان و ظرفیت های موجود، اکنون بیش از 95 درصد قطعات مهم نیروگاهی با دستان با کفایت نیروهای داخلی بازسازی و با مهندسی معکوس طراحی و ساخته و حتی بومی سازی شد و کشور از ورود بخش مهمی از تجهیزات نیروگاهی بی نیاز شد.
وی اظهار کرد: متخصصان نیروگاه شهید سلیمی در شرایط سخت و طاقت‌فرسای تابستان ضمن تولید انرژی حیاتی برق برای آسایش هموطنان توانستند با تلاش، پیگیری و تکیه بر همت سازندگان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان با بومی‌سازی و بازسازی قطعات گام مؤثری برای تامین قطعه‌های مورد نیاز واحدهای این نیروگاه بردارند که این امر موجب پایداری و تقویت واحدهای تولید برق در نیروگاه شد.
وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون پنج هزار و 195 قطعه نیروگاهی با مشارکت و تلاش متخصصان نیروگاه شهید سلیمی نکا و شرکت‌های دانش‌بنیان بومی‌سازی و بازسازی شده است.
این مقام مسوول با بیان اینکه ساخت بقیه قطعات نیز به علت اینکه صرفه اقتصادی نداشت اقدامی صورت نگرفت، گفت: در یک دهه گذشته بالغ بر 2 هزار و 200 قطعه نوع مدل ساخته شد که از این تعداد حدود 80 هزار نوع قطعه بخشی داخل همین نیروگاه و بخش دیگر در سطح استان و یا دیگر نقاط کشور ساخته شد.
تازیکی با بیان اینکه ساخت پره های توربین نیروگاهی به علت اینکه از حساسیت و دانش بالایی برخوردار است و در گذشته توان ساخت آن در داخل کشور وجود نداشت، افزود: اکنون به برکت انقلاب اسلامی و در سایه حمایت های دولت، در سال 96 پره های توربینی شامل 10 هزار پره با تلاش و پشتکار متخصصان داخلی کشورمان ساخته شد.
وی گفت: با استعلام صورت گرفته ساخت پره های توربین نیروگاهی، 2.5 میلیون یورو قیمت گذاری شد اما در داخل کشور با تلاش متخصصان و تولید کنندگان این میزان به یک میلیارد و 960 میلیون تومان کاهش یافت و از خروج قابل توجهی ارز کشور جلوگیری شد.
وی افزود: پره های توربین نیروگاهی که با همت و تلاش و پشتکار متخصصان و تولید کنندگان داخل کشور طراحی و احداث شده بود اکنون با استفاده از توان و ظرفیت متخصصان و تولیدکنندگان این استان بومی سازی شد بگونه ای که تمام قطعات این توربین نیز در داخل تولید و در صورت رفع مشکل کارشناسان داخلی آن را حل می کنند.
صادرات قطعات نیروگاهی به خارج از کشور
مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نکا در در ارتباط با صادرات قطعات نیروگاهی نیز گفت: در کشور بیش از 200 نیروگاه ساخته شد که نه تنها بسیاری از قطعات با تلاش و پشتکار متخصصان و تولید کنندگان در داخل تولید می شود بلکه زمینه صادرات آن نیز به خارج از کشور فراهم شده است و اکنون این مهم در حال انجام است.
تازیکی با اشاره به هوش و توان بالای متخصصان داخلی در تولید قطعات و خودکفایی کشور در این زمینه گفت که به برکت انقلاب و در سایه حمایت های دولتمردان و بویزه دولت سیزدهم، قطعات نیروگاه گازی که اکنون در داخل تولید می شود به روسیه صادر و در راستا نیز ارز قابل توجهی وارد کشور می شود.
بومی سازی بیش از 80 هزار قطعه در نیروگاه نکا
این مقام مسوول از بومی سازی بیش از 80 هزار قطعه در نیروگاه شهید سلیمی نکا خبر داد و خاطرنشان کرد: در طی 10 سال گذشته و از زمان تحریم‌های ظالمانه تاکنون بیش از 2 هزار نوع و بالغ بر 80 هزار قطعه مورد نیاز نیروگاه نکا در داخل کشور بومی‌سازی شده است.
تازیکی افزود: نیروگاه شهید سلیمی نکا در سایه تلاش و پشتکار متخصصان داخلی و تولید کنندگان برتر، قطب ساخت قطعات صنایع شمال در داخل و یکی از نیروگاه‌های پیش‌رو در بومی‌سازی قطعات نیروگاهی در کشور است.

برچسب‌ها